tirsdag 30. november 2010

Degenerativ rygg/nakke - hva er egentlig det for noe? Har jeg det?

Meget mulig at du har det ja. Drar du kjensel på noen av disse ordene som jeg snart kommer til å ramse opp i fleng så hører du nok til i denne gruppen. Du har kanskje møtt på dem i en MR-beskrivelse, og du har kanskje blitt operert p.g.a en eller flere av disse ordene:

Prolaps, sentral og lateral spinal stenose, synovialcyste, istmisk eller degenerativ spondylolistese/skoliose, ”segmental instabilitet” og ”degenerativ rygg” (spondylose/spondylarthrose og mellomvirvelskivedegenerasjon) uten instabilitet eller andre ikke maligne tilstander som antas å gi smerte og/ eller funksjonsforstyrrelse. Flere av disse forandringene kan opptre samtidig.

Når jeg sjekket statistikken for bloggen så ser jeg at mange har havnet her hos oss etter å ha søkt på " degenerativ rygg " eller " degenerative forandringer ", så derfor tar jeg et lite innlegg på det selv om jeg har vært inne på det før.

I 2007 ble ca. 5500 pasienter operert for degenerative rygglidelser i Norge. Du som leser her er kanskje en av de som har blitt operert eller du vurderer kanskje en operasjon..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar