søndag 15. februar 2009

Hvem skriver jeg for...?

For deg med skiveproblematikk. I nakke først og fremst. Du har kanskje en MR-rapport der det fins ord som:

"degenerative forandringer"......"prolaps"...."redusert skivehøyde"...."påleiringer"..."osteofytter"....,
"skivebukning"....."affeksjon av nerverot"...."lateral recess stenose"...."spinalstenose....."foraminell
stenose"....."myelopati".

Mange ord, og enda er det flere jeg kunne tatt med.. Men selv om ordene er mange og ubegripelige i første omgang, så er symptomene ganske like uansett hvor mange ord det står i MR-rapporten din. Du har vondt i nakken og kanskje i en arm - eller begge. Smerter i skulder og øvre rygg er også vanlig.

Er det trange forhold for ryggmarg kan du også ha tegn på myelopati; slik som problemer med å tømme blære og tarm, du kan få trøbbel med gangfunksjon, og det kan også merkes på finmotorikken i hendene.

Jeg vil poengtere at man slett ikke trenger å ha symptomer eller smerter, selv om man har en MR-rapport lang som et vondt år. Jeg skriver om symptomatisk degenerativ skivesykdom, det er som regel smerter og plager som gjør at folk tråler nettet etter informasjon.

Prolaps og forkalkninger i nakken er ikke farlig i seg selv ( myelopati unntatt, det kan være en grunn alene til å operere).

Som regel er det armsmerter; cervikal radikulopati på fagspråket, som får en til å søke lege.

I det neste innlegget skal jeg prøve å gi en forklaring på hva degenerativ skivesykdom er, så følg med. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar