onsdag 27. april 2011

En liten oppsummering fra Nakke og ryggdagene 2011

Hvert tredje år arrangeres det en stor tverrfaglig nakke og rygg kongress i Norge, der alle yrkesgrupper som vår pasientgruppe befatter seg med deltar: fysioterapeuter, kiropraktorer, leger og kirurger osv. Tre "utskremte" medarbeidere fra RiN var også tlstede for å få med seg siste oppdatering på rygg og nakke; deriblant meg. En liten oppsummering av det vi fikk høre :

Jill Urban fra Oxford univ. snakket om mellomvirvelskiven, den er jo kjernen til mye plager for mange av åre medlemmer, så her fulgte jeg godt med! Foredraget var delt i fire deler. Vi fikk først en innføring i hvordan den normale skiven fungerer og er oppbygd, videre hva som skjer i skiven slik at den degenererer, så litt om sammenhengen alder og degenerasjon, og til slutt konsekvensene av skive-degenerasjon:

Man tror ikke lenger at skivedegenerasjon er et resultat av mekanisk skade, skiven degenererer trolig p.g.a feil i celle-aktiviteten inne i skiven. Denne feilen gjør at molekylene i skiven brytes raskere ned enn cellene klarer å fornye dem. Tunge løft etc, fører altså ikke til skiveskade.

Genetiske forhold er trolig det som har mest å si for skivedegenerasjon, men det trengs mye mer forskning for å finne ut av hvilke gener som er involvert.

Konsekvenser av skivedegenerasjon: Skiven mister sin mekaniske funksjon og dermed øker belastningen på andre spinale strukturer.

Man får økt sjanse for prolaps.

Innvekst av nervefibre i skiven kan føre til smerter.

2 kommentarer:

  1. Endelig får jeg gehør for det jeg har sagt i mange år når folk spør hva i alle jeg har gjort med ryggen min.....

    SvarSlett
  2. Ja,det er en lettelse når en får forklaring på hvorfor ting er som de er, både for sin egen del og overfor andre som lurer på hva det er som feiler én :)

    Mye falt på plass for meg når jeg begynte å skjønne hva og hvorfor! :)

    SvarSlett